Nefrologia

Zajmiemy się problemami Twojego układu moczowego

Wszystkie usługi

CZYM ZAJMUJE SIĘ NEFROLOGIA

Nefrologia jest dziedziną chorób wewnętrznych (internistycznych), zajmującą się problemami z zakresu układu moczowego, w tym nerek i pęcherza moczowego. Jest ściśle powiązana z innymi dziedzinami medycyny, ponieważ wiele chorób może współistnieć ze sobą i dawać powikłania na nerki. Szczególne znaczenie ma tu cukrzyca i nadciśnienie tętnicze, zwłaszcza wobec wzrastającej liczby zachorowań.

Nefrologia jest niekiedy mylona z urologią. Pomimo że obie dziedziny zajmują się chorobami z zakresu układu moczowego, są to zupełnie odrębne dziedziny. Nefrolog zajmuje się leczeniem zachowawczym chorób, które w niektórych przypadkach (tj. guz nerki, kamień w moczowodzie) może zoperować urolog.

Problemy zdrowotne z zakresu chorób układu moczowego mogą mieć charakter ostry lub przewlekły. Stąd też Pacjent może wymagać tylko jednej konsultacji nefrologa albo być pod jego stałą opieką.

Już rozwinięta przewlekła choroba nerek z niewydolnością jak każda choroba przewlekła postępuje w czasie i na pewnym etapie będzie wymagała leczenia nerkozastępczego pod postacią dializ lub przeszczepienia nerki. Stąd niezmiernie ważna jest systematyczna opieka nefrologa w takich przypadkach.

KIEDY ZGŁOSIĆ SIĘ DO NEFROLOGA?

– jeśli masz bóle w okolicach lędźwiowych (pleców poniżej żeber)
– masz źle kontrolowane nadciśnienie tętnicze
– masz obrzęki na nogach / pod oczami / na rękach bez jasnej przyczyny
– masz trudności w oddawaniu moczu, odczuwasz pieczenie, często korzystasz z toalety
– w badaniach wykonanych przygodnie lub w ramach medycyny pracy pojawił się białkomocz / krwinkomocz i jest to badanie powtarzalne
– po anginie masz bóle w okolicach lędźwiowych
– pojawił się krwiomocz (mocz brązowy jak herbata, coca – cola lub jawnie krwisty) w czasie infekcji dróg oddechowych lub przewodu pokarmowego
– w badaniach laboratoryjnych wykonanych z różnych przyczyn masz nieprawidłowy wynik stężenia kreatyniny
– jeśli masz w rodzinie choroby nerek o możliwym podłożu genetycznym, tj. wielotorbielowate zwyrodnienie nerek.

JAKIE CHOROBY SĄ W ZAINTERESOWANIU NEFROLOGA?

kłębuszkowe zapalenie nerek pierwotne (choroba sama w sobie jest w nerkach) i wtórne (zajęcie nerek jest wynikiem innej choroby, np. nowotworu, chorób reumatologicznych)
nadciśnienie tętnicze pierwotne powikłane niewydolnością nerek / nadciśnienie tętnicze wtórne do choroby nerek
zakażenia układu moczowego
kamica moczowa
przewlekła choroba nerek, w tym w przebiegu cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, chorób serca
ostre uszkodzenie nerek (nagłe pojawienie się niewydolności nerek)
uszkodzenie nerek po lekach i/lub w przebiegu chorób hematologicznych, metabolicznych i układowych.

CO WARTO ZABRAĆ DO NEFROLOGA NA WIZYTĘ?

– aktualne wyniki badań krwi, zwłaszcza: kreatynina, mocznik, potas, sód, morfologia, mocz – badanie ogólne
– USG j. brzusznej / układu moczowego
– posiew moczu (w przypadku zakażeń dróg moczowych)
– dzienniczek samokontroli nadciśnienia tętniczego
– dzienniczek kontroli porannej wagi ciała (w przypadku obecności obrzęków nóg)
– dokumentację medyczną z dotychczasowej diagnostyki i leczenia.