Blok operacyjny

Usuwanie żylaków metodą ClosureFast™

Żylaki kończyn dolnych to objaw poważnej choroby jaką jest Przewlekła Niewydolność Żylna.

To częsta dolegliwość występująca u ponad połowy populacji, częściej u kobiet u których niewydolność żylną stwierdza się u nieomal 2/3 pań. Niewydolność żylna powstaje na skutek uszkodzenia ścian żył kończyn dolnych, oraz uszkodzenia występujących w żyłach zastawek.

Chorych z zaawansowanymi żylakami kwalifikuje się do Leczenia Zabiegowego. Wybór określonej metody przeprowadza się po dokładnym badaniu klinicznym i ultrasonograficznym. Odpowiednio dobrana metoda zabiegu z następującą po niej kilkumiesięczną terapią uciskową pozwala nie tylko osiągnąć dobry efekt kosmetyczny, ale przede wszystkim wyeliminować przyczynę powstawania żylaków a tym samym uniknąć późnych następstw niewydolności żylnej.

Klasyczne metody chirurgiczne dostępne w ramach ubezpieczenia zdrowotnego cechuje ograniczona skuteczność t.j. ok. 30% niepowodzeń (nawroty)  a także ryzyko powikłań: pod postacią zaburzeń czucia w obrębie stopy, zakrzepicy żył głębokich, obrzęków kończyn i zakażenia ran pooperacyjnych.

Nowoczesne, małoinwazyjne metody leczenia zabiegowego, takie jak termoablacja radiowa (ClosureFast™) czy laserowa charakteryzują się  wysoką skutecznością (95%) i niewielkim ryzykiem powikłań.

Niestety żadna z nowoczesnych,  mało inwazyjnych metod leczenia zabiegowego nie jest aktualnie dostępna w ramach procedur refundowanych przez NFZ.

Zalety dla Pacjenta metody ClosureFast™

• Zabiegi przeprowadzane są w znieczuleniu miejscowym, bez konieczności hospitalizacji. Ten rodzaj zabiegu może być również przeprowadzony u osób, które nie były zakwalifikowane do innych metod zabiegowych ze znieczuleniem ogólnym.
  • Po 2-4 godzinnym pobycie w placówce medycznej. Nie ma konieczności brania zwolnienia, unieruchamiania kończyny  czy prowadzenia oszczędnego trybu życia.
  • Chory wraca do normalnej aktywności.
  • Mniejsze dolegliwości bólowe i występowanie siniaków i wybroczyn niż przy innych metodach.
  • Bardzo duża skuteczność metody.

W City Clinic zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym przez chirurga dr Jana Zmorę, w asyście anestezjologa.

Informacje dodatkowe:

Przyczyny powstawania Przewlekłej Niewydolności Żylnej

Rolą żył jest odprowadzanie krwi z kończyn. Aby krew mogła płynąć żyłami do serca, przeciwnie do siły ciężkości, żyły muszą posiadać sprawne zastawki żylne, które przepuszczają krew tylko w jedną stronę, w kierunku serca. Gdy dochodzi do ich uszkodzenia, część krwi cofa się ku stopom, zalega w żyłach dolnych odcinków kończyn i rozciąga je, co utrudnia ich prawidłową pracę. Zwiększone ciśnienie i zaleganie krwi w naczyniach żylnych ma negatywny wpływ nie tylko na same naczynia, ale prowadzi także do zmian w otaczających je tkankach. Dochodzi do osłabienia i uszkodzenia ścian żył powierzchownych oraz nadmiernego gromadzenia wody w przestrzeni pozanaczyniowej.

Czym są żylaki

Skutkiem jest występowanie poszerzonych naczyń żylnych pod postacią żylaków, występowanie drobnych zmian o charakterze „pajączków” czyli mikro- żylaków drobnych naczyń powierzchownych, obrzęków, uczucia ciężkości nóg. Z powodu nieprawidłowego ukrwienia tkanek, zaburzone jest odżywianie i utlenowanie okolicy. W późnych, zaawansowanych stadiach niewydolności żylnej, pojawia się efekt w postaci zmian troficznych skóry i tkanki podskórnej, owrzodzeń, przebarwień z towarzyszącym bólem, świądem i zaburzeniami czucia powierzchownego.

Co sprzyjają żylakom

Najbardziej powszechnym i zauważalnym objawem niewydolności żylnej są żylaki. Rozwijają się one 4-krotnie częściej u kobiet. Ich powstawaniu sprzyjają

• stojący lub siedzący charakter pracy,
  • mała aktywność ruchowa,
  • przebyte ciąże,
  • otyłość,
  • stosowanie leków hormonalnych,
  • palenie papierosów,
  • przebyte zakrzepice żylne,
  • dieta uboga w błonnik.

Niewydolność żylna często występuję rodzinnie, a zatem ryzyko zachorowania jest większe u osób, u których choć jedno z rodziców miało żylaki.

Jak zmniejszyć ryzyko występowania żylaków- czego unikać

• długotrwałego przebywania w pozycji stojącej lub siedzącej,
  • długotrwałego i częstego chodzenia w butach na wysokim obcasie,
  • obcisłych ubrań,
  • zakładania nogi na nogę,
  • gorących kąpieli, sauny, długiego leżenia na słońcu (lub po ekspozycji ochłodzić nogi zimnym prysznicem),
  • siedzącego trybu życia,
  • tłustej diety z małą ilością błonnika.

Profilaktyka

• regularna aktywność fizyczną, regularne ćwiczenia mięśni kończyn,
  • odpowiednie odżywianie się- dieta wysokobłonnikowa obfitująca w warzywa, owoce, zboża,
  • nawadnianie ok 1,5 l wody dziennie najlepiej wodą niegazowaną,
  • odpoczynek w pozycji leżącej lub półleżącej najlepiej z nogami uniesionymi kilkanaście centymetrów powyżej poziomu serca,
  • utrzymanie odpowiedniej wagi ciała( BMI poniżej 24,9).

Leki mające wpływ na układ żylny to leki mające bezpośrednie działanie na żyły, oraz te stosowane wspomagająco (np. przeciwzakrzepowe).

Terapia uciskowa za pomocą pończoch lub opasek elastycznych, jest stosunkowo skuteczna. Stanowi jednak leczenie objawowe, nie usuwając przyczyny. Ucisk na kończynę, powyżej kostki, zmniejszający się — w wyższych partiach kończyny, ułatwia odpływ krwi żylnej, zmniejsza jej zaleganie hamując postęp choroby i wyraźnie zmniejszając dolegliwości wywołane niewydolnością żył. Nowoczesne pończochy uciskowe, które powinien dobrać lekarz, indywidualnie dla chorego, są wygodne, trwałe i estetyczne pozwalając na prowadzenie terapii bez negatywnego wpływu na wygląd chorego.

Skleroterapia żył to spowodowanie ich zrastania po podaniu do światła żyły leku wywołującego chemiczne podrażnienie naczynia. Po podaniu leku następuje okres miejscowego stanu zapalnego żyły a w efekcie jej zwłóknienie i zanik. Skleroterapię stosuje się głównie w leczeniu drobnych żylaków.

Kiedy masz już żylaki

Kiedy już dojdzie do rozwoju żylaków rozpoznanie przewlekłej niewydolności żylnej jest stosunkowo łatwe, na podstawie wywiadu i badania lekarskiego. W celu potwierdzenia rozpoznania, oraz oceny stopnia niewydolności żylnej wykonuje się badanie USG żył powierzchownych i głębokich z oceną przepływu żylnego (tzw. badanie metodą Dopplera) Na jego podstawie można określić  który odcinek żyły jest zmieniony, z uszkodzonymi zastawkami  oraz ocenić czy kwalifikuje się do leczenia zabiegowego i jaką metodą najlepiej je przeprowadzić.

Leczenie żylaków

W leczeniu niewydolności żylnej najczęściej stosuje się:

• środki farmakologiczne,
  • terapię uciskową,
  • skleroterapię żylaków
  • leczenie zabiegowe.

Żeby skutecznie pozbyć się problemów z żylakami zapraszamy do City Clinic i umówienia się na wizytę u dr Jana Zmory.