tel.: +48 22-863-90-69+48 22-266-04-17

Spirometria

Wszystkie usługi

Spirometria to badanie niezbędne w diagnostyce chorób płuc. Wykonywane jest szczególnie w astmie i przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc (POChP), ale także w chorobach śródmiąższowych płuc oraz w celu oceny wpływu na płuca różnych czynników zewnętrznych (w miejscu pracy czy zamieszkania – czynniki zawodowe, zanieczyszczenie powietrza).

Spirometria ma również znaczenie przy kwalifikacji pacjenta do leczenia chirurgicznego zarówno w zakresie klatki piersiowej jak i do rozległych i długotrwałych  zabiegów operacyjnych poza klatką piersiową.

Zaliczana jest do tak zwanych badań czynnościowych, które oceniają funkcję i sprawność narządu  – w tym przypadku  zdolności wentylacyjne układu oddechowego.

Prawidłowo  wykonane badanie dostarcza cennych informacji: m. in. jaka jest aktualna objętość płuc oraz mierzy przepływy powietrza w drogach oddechowych. Pozwala nie tyko rozpoznać niektóre choroby (np. na podstawie spirometrii rozpoznaje się POChP), ale także przewidywać rokowanie – choroby śródmiąższowe, czy ustalać plan leczenia (np. w astmie).

Poprawność wykonania badania ma bezpośredni wpływ na wartość diagnostyczną wyniku. Dlatego należy uważnie słuchać poleceń osoby nadzorującej badanie oraz dokładnie wykonywać poszczególne manewry oddechowe. Ułatwieniem dla dzieci (ale czasem i dla dorosłych) są atrakcyjne animacje przypominające gry komputerowe, zachęcające do lepszej współpracy pacjenta przy badaniu.

Kiedy powinniśmy pomyśleć o wykonaniu u siebie badania  spirometrycznego?

1) jeśli pojawiły się następujące objawy:

• duszność spoczynkowa lub związana z wysiłkiem
  • napady kaszlu
  • przewlekły kaszel
  • świszczący oddech
  • łatwe męczenie się (zmniejszona tolerancja wysiłku)

2) jeśli palę papierosy

3) w celu oceny wpływu czynników środowiskowych na czynność płuc – np. zanieczyszczenie powietrza w miejscu pracy i/ lub zamieszkania

4) cyklicznie – jeśli mam rozpoznaną chorobę płuc (astmę, POChP, sarkoidozę, włóknienie płuc) w celu monitorowania przebiegu i leczenia

5) przed zaplanowanym poważnym zabiegiem operacyjnym

6) jeśli badanie zalecił lekarz przed lub w trakcie leczenia lekami mogącymi wywoływać zmiany w układzie oddechowym (np. amiodaron, metotreksat)

Spirometria jest badaniem nieinwazyjnym i może być wielokrotnie powtarzana o ile nie ma określonych przeciwwskazań – np. tętniak mózgu, duże (> 6cm) tętniaki aorty, operacja okulistyczna do 6 miesięcy przed badaniem – w zależności od rodzaju zabiegu 2 lub 6 miesięcy (np. operacja zaćmy), niedawno przebyty zawał serca lub udar mózgu (zwykle do miesiąca), krwioplucie o niejasnej etiologii, okres gojenia się ran pooperacyjnych w jamie brzusznej, odma opłucnowa.

Jak przygotować się do badania?

• Nie palić papierosów i nie pić alkoholu co najmniej 4 godziny przed badaniem
  • Nie spożywać obfitego posiłku co najmniej do 2 godzin przed badaniem
  • Nie wykonywać intensywnego wysiłku fizycznego co najmniej 30 minut przed badaniem
  • Założyć luźne ubranie – niekrępujące ruchów w obrębie klatki piersiowej i jamy brzusznej
  • Nie pić przed badaniem mocnej kawy i herbaty – zawierają metyloksantyny, które działają rozszerzająco na oskrzela!

Jeśli lekarz zaleci spirometrię z próbą rozkurczową nie przyjmować leków rozszerzających oskrzela: krótkodziłających minimum 4 godziny, długodziałających 12 – 24 godzin, a niektórych np. tiotropium 3 – 7 dni.

Przed badaniem należy udać się do gabinetu zabiegowego celem określenia aktualnego wzrostu (bez butów) i masy ciała. W przypadku dużych deformacji kręgosłupa, należny wzrost zostanie określony na podstawie pomiaru rozpiętości ramion.

Po wykonaniu badania lekarz opisze wynik, co umożliwi jego dalszą jego interpretację kliniczną w kontekście zgłaszanych objawów.