Testy alergiczne

Na choroby alergiczne cierpi coraz więcej osób, a alergia może się objawiać w bardzo różny sposób. Nic więc dziwnego, że chcemy wiedzieć, czy u podstaw naszych dolegliwości nie leży właśnie alergia. Podstawowym badaniem wykrywającym alergie są testy alergologiczne, jednak są one tylko jednym z kroków do prawidłowej diagnozy. Najważniejszy jest dobrze zebrany wywiad przez  lekarza alergologa i dobranie odpowiednich dla danego pacjenta testów.

Testy skórne tzw. prick, wykonywane są na skórze przedramion, polegają na nałożeniu kropli alergenu na skórę a następnie za pomocą lancetu lekkie nakłucie/zadrapanie, tak aby alergen dostał się pod naskórek gdzie znajdują się komórki  odpowiadające na alergen. Jeśli dana osoba uczulona jest na ten alergen z komórek w  skórze wydostaje się histamina powodująca widoczny bąbel – test jest dodatni. Dzieje się to dość szybko , wynik jest w ciągu 15 minut.

Ponieważ mediatorem jest tu histamina, leki przeciwhistaminowe blokują tą reakcje i testy są niemiarodajne. Tak więc należy odstawić leki przeciwhistaminowe minimum 10 dni przed testami. Jeśli nie udaje się odstawić leków z powodu objawów alergicznych, można zrobić badania z krwi. Tu nie potrzeba żadnego przygotowania, po prostu pobiera się krew.

Przed testami skórnymi nie należy również używać do pielęgnacji skóry (w przypadku atopowego zapalenia skóry) maści o działaniu przeciwzapalnym. Oczywiście testy możemy robić tylko na skórze wolnej od zmian zapalnych.

Najlepiej  przed decyzją  o wykonaniu testów odwiedzić alergologa, który zaleci odpowiedni rodzaj testów i zaplanuje diagnostykę odpowiednią w danym przypadku. Należy pamiętać , że wynik testów może być (z różnych przyczyn) fałszywie ujemny lub fałszywie dodatni , jednak alergolog potrafi to odpowiednio zinterpretować.

Zapraszamy do zapoznania się z zakresem usług w City Clinic oraz umawiania wizyt.

Tekst: dr n.med Anna Wójtowicz, specjalista pediatra-alergolog