Dla Pacjenta

Zobacz jak przygotować się do badań i umów wizytę w naszej placówce

Krwawienie z nosa

Krwawienie z nosa zdarza się u dzieci dość często i może być przyczyną znacznego niepokoju rodziców, zwłaszcza gdy jest obfite.

Przyczyn krwawień z nosa jest wiele, poczynając od błahych związanych z uszkodzeniem śluzówki podczas dłubania w nosie, czy nadużywaniem leków donosowych, aż po ciężkie mogące być sygnałem chorób ogólnoustrojowych.

Kiedy się martwić ?

Powtarzające się krwawienia z nosa zawsze powinny być wskazaniem do wykonania podstawowych badań, przede wszystkim morfologii krwi. Badanie to odpowie nam na pytanie czy może to być  choroba hematologiczna, która wymaga pilnej diagnozy i leczenia.

Kolejnym badaniem koniecznym do prawidłowego rozpoznania jest badanie laryngologiczne i tu (w nieprawidłowościach śluzówki nosa) leży najczęściej przyczyna krwawień z nosa u dzieci.  Lekarz laryngolog zleci wtedy odpowiednie leczenie. U małych dzieci zawsze należy również brać pod uwagę obecność ciała obcego w nosie oraz możliwość krwawienia pourazowego, nawet jeśli uraz był niewielki (czasem dziecko w ogóle o takim urazie nam nie powie)

Inne przyczyny jak np. nadciśnienie tętnicze, u dzieci rzadko jest przyczyną krwawień, aczkolwiek dokładne badanie pediatryczne jest wskazane.

Skutkiem nawracających krwawień, niezależnie od ich przyczyny może być niedokrwistość (anemia), która wymaga leczenia.

Krwawienie z nosa bywa bardzo gwałtowne  gdyż na ogół wynika z krwawienia z dość dużych naczyń (splot Kisselbacha).

Najlepszym postępowaniem jest wydmuchanie nosa i ściśnięcie skrzydełek nosa na około 3-5 min. Po tym czasie delikatnie rozluźnić ucisk i obserwować czy krwawienie ustąpiło. Następnie położyć zimny okład na okolicę nasady nosa i czoło.

Dr n. med. Anna Wójtowicz specjalista pediatra alergolog