Czerwone policzki u niemowląt

Czerwone policzki u niemowląt są częstym pierwszym objawem alergii u dziecka, zwłaszcza gdy dołączają się objawy wyprysku – czerwone grudki i pęcherzyki często pękające i sączące. Do tych objawów dołącza się świąd, charakterystyczny objaw atopowego zapalenia skóry.

Zmiany mogą dotyczyć tylko policzków, ale mogą też zajmować całe ciało.

Jest to objaw którego nie powinno się lekceważyć, gdyż odpowiednie i wcześnie wdrożone leczenie chroni przed wieloma powikłaniami. Przestrzegam jednak przed wprowadzaniem zwłaszcza na własną rękę, diet eliminacyjnych gdyż w wieku niemowlęcym bardzo łatwo  doprowadzić do zaburzeń odżywienia, a co za tym idzie opóźnienia  rozwoju dziecka.

Dziecko wymaga konsultacji dermatologicznej w celu wykluczenia innych przyczyn czerwonych policzków. Być może konieczna będzie konsultacja i opieka alergologa.

To co można zastosować , jeszcze przed konsultacja lekarską, to kąpiel w delikatnych środkach dla alergików, w razie nasilonej suchości skóry. Można rozważyć używanie po kąpieli tzw. emolientów (kremów dla dzieci alergicznych), stosowanie proszków do prania przeznaczonych dla alergików , stosowanie dodatkowego płukania po praniu, rezygnację z zapachowych środków do płukania tkanin, Ważne aby nie przegrzewać dziecka. Czynnikiem bardzo szkodliwym dla skóry (z czego często nie zdajemy sobie sprawy) jest dym tytoniowy. Jeśli więc ktoś z opiekunów dziecka pali (nawet jeśli tylko poza domem) przyczynia się do rozwoju i zaostrzenia atopowego zapalenia skóry u dziecka.

Dr n. med. Anna Wójtowicz specjalista pediatra alergolog