Jak skutecznie uwolnić się od alergii?

Zima w pełni, wielu z nas z niecierpliwością wyczekuje nadchodzącej wiosny, ale nie dla wszystkich jest ona sprzyjającym okresem roku.

Wraz z z pierwszymi cieplejszymi promieniami słońca alergicy zaczynają mieć problemy związane z budzeniem się przyrody do życia, czyli z pyleniem roślin. Początkowo są to drzewa (szczególnie silnie daje się we znaki pyłek brzozy– bardzo silny alergen) późną wiosną- trawy i zboża, a w środku lata chwasty. Przez cały ciepły okres roku towarzyszą nam też alergeny zarodnikujących pleśni zewnątrzdomowych.

Niestety, w chłodnej części roku (jesień i zima) nie wszyscy alergicy odetchną spokojnie. Ci, którzy uczuleni są na roztocze kurzu domowego, pleśnie wewnątrzdomowe i sierści zwierząt domowych właśnie w tym okresie mają najwięcej dolegliwości.

Medycyna dysponuje wieloma skutecznymi lekami niwelującymi przykre, a czasem wręcz niebezpieczne objawy alergii, ale trzeba je stale przyjmować , licząc się z mogącymi wystąpić objawami ubocznymi. Dysponujemy jednak metodą skutecznie i długotrwale uwalniającą od alergii- immunoterapią alergenową.

Metoda ta polega na podskórnym lub podjęzykowym podawaniu alergenu w zwiększających się dawkach pod kontrolą lekarską. Pozwala to na przestrojenie układu immunologicznego , który zaczyna tolerować dany alergen, oraz zaczyna lepiej radzić sobie z infekcjami , na które zwykle alergik jest bardziej narażony. Immunoterapia popularnie nazywana odczulaniem zapobiega również powstawaniu nowych uczuleń , oraz jest metoda zapobiegania astmie u pacjentów z alergicznym nieżytem nosa.

Immunoterapia jest leczeniem długotrwałym (minimum 3 lata) ale nie jest to metoda uciążliwa (przyjmowanie szczepionki podjęzykowej w domu i okresowe kontrole lekarskie, lub co ok 5 tyg podskórny zastrzyk pod kontrola lekarską)

Efekt leczenia jest widoczny już w pierwszym roku odczulania, ale aby efekt ten utrzymał się, konieczna jest kontynuacja leczenia , jak wspomniałam minimum 3 lata , a zwykle do 5 lat.

Odczulać można na alergeny powietrznopochodne jak pyłki traw, drzew, chwastów (odczulanie okołosezonowe), ale również na alergeny roztoczy kurzu domowego , alternarii (pleśń zewnątrzdomowa ) oraz alergeny kota (w wyjątkowych przypadkach) – tu odczulanie musi być całoroczne.

Nie można jeszcze w chwili obecnej odczulać na pokarmy ,aczkolwiek cały czas prowadzone są prace nad stworzeniem takiej szczepionki.

Aby rozpocząć immunoterapię konieczna jest staranna kwalifikacja pacjenta do tej metody. Ewentualne niepowodzenia leczenia związane są zwykle z błędną kwalifikacją lub nieprawidłowym prowadzeniem leczenia. Odpowiednie badania (w tym testy, spirometria i inn.) wykonujemy w okresie wolnym od objawów choroby, a więc dla uczulonych na pyłki zima jest najlepszym okresem do takiej kwalifikacji. Rozpocząć odczulanie również należy odpowiednio wcześnie przed spodziewanym pyleniem roślin.

Trzeba więc odpowiednio wcześnie pomyśleć o nadchodzącej wiośnie abyśmy mogli cieszyć się jej urokami bez niepotrzebnych cierpień związanych z alergią

Zapraszamy do umawiania wizyt u naszych lekarzy alergologów

Tekst: dr A. Wójtowicz