Ciemieniucha

Zmiany skórne pod postacią żółtych łusek pokrywających główkę dziecka (ze względu na miejsce występowania popularnie nazywane – ciemieniucha) są obecnie powodem zmartwienia wielu młodych mam. Spowodowane jest to prawdopodobnie częstym przekonaniem, że jest to objaw alergii.

Ciemieniucha jest to rodzaj łojotokowego zapalenia skóry, którego przyczyna nie jest znana. Istnieje wrodzona skłonność osobnicza do jej występowania. Ciemieniucha w większym lub mniejszym stopniu dotyczy wszystkich niemowląt, a czasem pojawia się też w wieku późniejszym ale zawsze w okresie wczesnodziecięcym.

Prawdą jest, że bardziej nasilone zmiany pojawiają się u dzieci z atopowym zapaleniem skóry, ale nie jest to objaw alergii jako takiej.  Z powodu występowania ciemieniuchy nie powinno się więc stosować żadnych diet eliminacyjnych.

U większości dzieci z ciemieniuchą zmiany są tak niewielkie , że nie wymagają żadnego specjalnego postępowania. W przypadku nasilonych zmian (obfite złuszczające ogniska często na podstawie rumieniowej) trzeba zastosować odpowiednią pielęgnację. Najlepiej natłuścić obficie główkę dziecka np. linomagiem w płynie na pół godziny przed kąpielą (dobrze założyć na ten czas czapeczkę ) a następnie w czasie kąpieli porządnie wymasować rękawicą frotte. Po wyschnięciu główki, w czasie szczotkowania włosków łuski udaje się dość łatwo usunąć. Oczywiście przy bardzo nasilonych zmianach takie zabiegi trzeba powtarzać regularnie.

Ciemieniucha choć często się zdarza (nasilenie zmian zwykle pojawia się w lecie) niczym nie grozi, i nie jest powodem do zmartwienia. Wymaga tylko odpowiedniej pielęgnacji, bowiem bardzo nasilone i zaniedbane zmiany mogą być przyczyną ostrych stanów zapalnych skóry.

Dr n. med. Anna Wójtowicz specjalista pediatra alergolog